5 مارس 2023- در یک تحقیق پیشگامانه، محققان به ارتباط عمیق بین کمبود ویتامین D و نوروپاتی محیطی دیابتی (DPN) در میان افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 پرداختند. این مطالعه، که شامل 257 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بود، بینش قانع کننده ای را در مورد رابطه ی پیچیده بین سطوح ویتامین D و ایجاد عوارض عصبی محیطی ارائه داد. این امر بر ارتباط مستقل بین کمبود ویتامین D و افزایش خطر نوروپاتی محیطی دیابتی در افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 تاکید می کند.

نتایج این مطالعه در مجله Diabetes Research and Clinical Practice منتشر شد.

این تحقیق به دقت از تطابق امتیاز تمایل(propensity score) برای اطمینان از یک نمایش متعادل در سن، جنس و مدت زمان دیابت در میان شرکت کنندگان استفاده کرد. کمبود ویتامین D، که با سطح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین D کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر مشخص می شود، به عنوان نقطه کانونی برای بررسی ظاهر شد. ارزیابی‌ها شامل ارزیابی‌های الکترومیوگرام برای ضایعات فیبرهای عصبی بزرگ و اندازه‌گیری رسانایی پوست برای ضایعات فیبرهای عصبی کوچک بود.

یافته ها:

 نتایج، تصویر واضحی را ترسیم کرد و نشان داد که در افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی سطوح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین D به طور قابل توجهی پایین تر از همتایان بدون نوروپاتی محیطی آنها است(15.05در مقابل 18.4 نانوگرم در میلی لیتر، P=0.018).

 آنچه که به عنوان یک کشف مهم ظاهر شد، شناسایی کمبود ویتامین D به عنوان یک عامل خطر مستقل برای DPN بود، با نسبت شانس قوی 2.488(P=0.008) که از طریق تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک چند متغیره تشخیص داده شد.

 همبستگی اسپیرمن ارتباط های پیچیده ای را بین سطوح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین D و پارامترهای عصبی خاص پیدا کرد.

 همبستگی های منفی با تاخیرهای عصبی خاص مشاهده شد، در حالی که همبستگی های مثبت با سرعت ها و دامنه های عصبی خاص آشکار شد.

 ویژگی های متمایزی در گروه کمبود ویتامین D مشاهده شد که نشان دهنده ی تأخیر طولانی مدت عصب حسی میانی و تأخیرهای بالقوه در برانگیختگی حرکتی در مقایسه با همتایان دارای ویتامین D کافی، بود.

 این گروه همچنین ارتباط محسوسی با گسترش تاخیر در عملکرد عصب حرکتی میانی نشان دادند(نسبت شانس = 1.362، P=0.038).

این یافته‌ها بر ارتباط مستقل بین کمبود ویتامین D و افزایش خطر نوروپاتی محیطی دیابتی در جمعیتمسن مبتلا به دیابت نوع 2 تأکید می‌کند. این مطالعه نشان داد که کمبود ویتامین D ممکن است نقشی اساسی در ایجاد نوروپاتی محیطی دیابتی، به‌ویژه با تأثیرگذاری بر رشته‌های عصبی بزرگ داشته باشد. همانطور که محققان ارتباط پیچیده ی بین ویتامین D و سلامت اعصاب را کشف می کنند، این یافته ها نویدبخش مداخلات هدفمند و تحقیقات بیشتر است. درک اهمیت حفظ سطوح بهینه ویتامین D ممکن است در مراقبت و مدیریت همه جانبه ی عوارض دیابت مؤثر باشد و امیدی را برای بهبود نتایج سلامت در جمعیت مسن مبتلا به دیابت نوع 2 ارائه دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/unlocking-the-nexus-vitamin-d-deficiency-and-nerve-health-in-elderly-type-2-diabetes-patients-125345